Kontaktz nami

Adres
ul. Hajdowska 10
20-231 Lublin

514 183 598
537 501 659


W naszej ofercie znajduję się regeneracja oraz naprawa maglownic.

Pomoc

 

 

Maglownica to potoczne określenie zębatkowej przekładni kierowniczej, która przenosi ruch kierownicy na ruch mechanizmu zwrotniczego i w rezultacie skręt kół. Zamienia ona ruch obrotowy na ruch postępowy. Jest z powodzeniem stosowana w większości współczesnych samochodów.

Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych w samochodzie i bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo podróżnych. Dlatego stosowane rozwiązania powinny być trwałe. Niestety, nie zawsze tak jest. Producenci aut, dbając o zyski z serwisowania aut, coraz częściej projektują układy niedostosowane do trudnych warunków eksploatacji.

Zdarzają się nawet przypadki zużycia maglownic w autach z przebiegiem 20-30 tys. km. Z takimi trudnościami borykali się m.in. właściciele Opli Corsa C, w których projekt mechanizmu był wadliwy i awarie dotykały większości egzemplarzy jeszcze przed przejechaniem 60-70 tys. km. W przypadkach zużycia przy niższych przebiegach układy często wymieniano w ramach akcji naprawczych lub gwarancji. To zaskakujące, ponieważ przekładnie kierownicze powinny wytrzymać przynajmniej 100 000 km.

Co powoduje tak wczesne zużycie przekładni kierowniczej? Czynników jest co najmniej kilka. Przekładnia narażona jest na częste przeciążenia w postaci uderzeń pochodzących od przeszkód spotykanych na drodze. Szczególnie niszczące jest, gdy napotykanej nierówności towarzyszy skręt kół.

Jeśli zatem wjeżdżamy na krawężnik, nawet z niewielką prędkością, to każdy taki manewr powoduje obciążenia w układzie kierowniczym. Podobnie przy przejeżdżaniu przez ubytki nawierzchni ze skręconymi kołami lub przy pokonywaniu przeszkód pionowych, takich jak progi zwalniające.

Szybszemu zużyciu sprzyja także częste kręcenie kołami w miejscu oraz zastosowanie dużych felg przy niewielkim profilu opony. Wtedy opona niedostatecznie tłumi nierówności, które przenoszą się w większym stopniu na mechanizmu samochodu.

Typowym objawem zużycia jest luz w przekładni, odczuwalny na kole kierownicy. Niekiedy trudno to wykryć, ponieważ jest to proces długotrwały i przyzwyczajamy się do zmniejszonej precyzji układu kierowniczego. Niekiedy przy dużym zużyciu można usłyszeć charakterystyczne stuki podczas kręcenia kierownicą oraz przy przejeżdżaniu przez nierówności.

W opisywanym przypadku zauważyłem delikatną różnicę w pracy koła kierownicy, które nie miało już znanej z BMW precyzji. Przy podniesieniu auta na podnośnik stwierdzono niewielkie luzy na maglownicy. Zaskakujące, patrząc na przebieg auta – 61 000 km. Warto podkreślić, że zarówno drążki kierownicze, jak i końcówki drążków były w nienagannym stanie.

Niestety, z braku czasu na naprawę z opisywaną usterką przejechałem jeszcze ok. 3000 km. Dopiero gdy luz zaczął przeszkadzać podczas jazdy z wyższymi prędkościami, zdecydowałem się na jak najszybszą naprawę.

Tu pojawił się dylemat, który wariant naprawy wybrać. Niestety, wymiana maglownicy na nową jest zazwyczaj bardzo droga. W opisywanym BMW serii 1 E87 koszt wynosi ok. 5600 zł plus koszty robocizny. W autoryzowanym serwisie będzie jeszcze drożej. Dlatego rzadko montuje się nowe części i zazwyczaj przekładnię poddaje się regeneracji.

Zdecydowałeś się na nasze usługi? Jeśli tak, zobacz jak do nas trafić!